top of page
IMG_6875.JPG

MIKKEL GRUNDTVIG

Racerkører Mikkel Grundtvig er en målrettet ung mand, som brænder for hans to store passioner: iværksætteri og motorsport.

Mikkels mål er klart og tydeligt: han vil være F1 kører og samtidig gøre Stayzafe & Kg-trackdays, til et unikt produkt, der styrker sikkerhed og sammenhold.

Med skoleafslutning fra 9. klasse, gik Mikkel andre veje for at realisere drømmen, og i dag er han professionel racerkører i kombinationen af iværksætter!

Mikkel Grundvig: Billede
Hvordan startede min karriere?

I flere år inden min motorsport-karriere blev skudt i gang, drømte jeg som de fleste drenge om at blive professionel fodboldspiller. Det ændrede sig dog hurtigt, da jeg som 13-årig sad på tilskuerpladsen til et racerløb min far deltog i.

Her blev jeg simpelthen grebet af sporten – farten, adrenalinen, de voldsomme lyde og de brutale hestekræfter. Kuldegysningerne i kroppen blev således udslagsgivende for, at jeg i stedet for fodbolden valgte at satse på motorsporten. I en forholdsvis sen alder startede jeg min motorsport-karriere i en af Danmarks hårdeste Gokart klasser.

Til trods for en svær begyndelse, hvor jeg kørte mod væsentligt mere erfarne konkurrenter, blev jeg total bidt af sporten. Det gjorde samtidig, at jeg to år senere udskiftede gokarten med en racerbil.  

I 2017 debuterede jeg således i den Danske klasse ”Aquila Synergy Cup”, hvor jeg vandt YoungDriver mesterskabet for kørere i alderen 15-18 år og P3 i den samlede stilling mod voksne kørere.

Testet op imod nuværende F1 kører!

De gode resultater gav blod på tanden, og jeg avancerede derfor til Dansk F4. Her lå jeg længe til en top3 placering i mesterskabsstillingen, men tekniske udfordringer sidst på sæsonen gjorde desværre, at jeg endte udenfor en top3 i mesterskabet.

I samme sæson blev jeg endvidere testet hos det internationale Formel-Team ”Van Amersfoort Racing”. I deres simulator blev jeg sammenlignet med den nuværende F1 kører Max Verstappen.

Hvor jeg blot var lidt over 1 sekund fra M. Verstappens bedste tid på Hockenheim Ring. Det er et resultat som jeg er meget stolt af, og som samtidig indikere at jeg er på den rette kurs.

 

 

International debutsæson 2019

 

I 2019 debuterede jeg i Fransk F4, som var min første internationale sæson i motorsport.

 

Undervejs i sæsonen kørte jeg på nogle af de helt store og historiske F1 baner – heriblandt Paul Ricard, Spa, Hungaroing og den gamle F1 bane Mangy-cours. Sæsonen bød også på et meget intenst race som blev afholdt på de små ikoniske Franske gader, nemlig bybanen Circuit De Pau.

Den hårde konkurrence fra racerkørere, der har kørt race stort set hele deres liv, gjorde, at jeg i sæsonen forbedrede mine kørefærdigheder væsentligt og min overordnede udviklingskurve steg markant.

Det blev en lærerig sæson, der gik efter planen, og som i den grad klædte mig godt på i forhold til fremtidige internationale løb. Foruden erfaringen vandt jeg mit første internationale løb med den hurtigste omgangstid i racet.

 

 

 

 

 

Efter sæsonen i Fransk F4 blev jeg kontaktet af en manager fra England, som ville hjælpe mig med at bane vejen frem i de store Formel klasser, hvor jeg forhåbentlig kan ende i F1!

I slutningen af 2019 debuterede jeg i Formel Renault test, som er klassen mellem F4 og F3.


Formel Renault bilen har en større mængde af ”Down-Force” en turbo og mange flere hestekræfter end hvad jeg var vant til, derfor var det en helt ny tilgangsmåde, med henhold til køreteknik mm. som skulle indlæres.

Her testede jeg imod racerkørere som igen har kørt hele deres liv og som oveni købet har en stor mængde erfaring i Formel Renault klassen. Jeg leverede et fremragende resultat med omkring 1.2 sekund til P1 sidst på dagen!

 


DEC mesterskabs vinder 2020

I 2020 ramte COVID-19 krisen for alvor, og den historie kender vi alle. 

Det betød selvfølgelig at min karriere for en ubestemt tid blev sat på pause. Det var en kæmpe ærgrelse da jeg netop lige var ved at få planerne på plads for det nye år. 

COVID-19 krisen gjorde at jeg i et helt år ikke kunne komme ud på de internationale baner og jagte drømmen om et F1 sæde. Hvad gør man så? 

Jeg gik med det samme igang med at planlægge resten af året fra punkt til prikke. Med forhåbningen om at jeg slut på året kunne kører racerbil igen. 

Sommer 2020 blev der åbnet op for race i danmark, og den mulighed greb jeg med det samme. Det blev til en fuld DEC sæson (langdistance løb) i en Lamborghini Super Trofeo. Det var en super fed oplevelse og en rigtig god indlæring som jeg tog med mig videre. 

Britisk F3 2021& 2022

COVID-19 pandamien begynder så småt at løsne op, og vi får som sportsatleter lov til at rejse rundt og udøve vores erhverv. Dette var en fantastisk nyhed, da jeg nu kunne komme ud og jagte F1 drømmen igen. 

Jeg debutere i Britisk F3 i 2021. Det var et år hvor der skulle læres en helt masse nyt og samtidig skulle jeg have genopfrisket nogen af teknikkerne efter over 1 års pause fra en formel bil. Sæsonen var en succes, og året sluttede til sidst af med en F3 sejr. 

Jeg fortsatte et år mere i den Britiske F3 serie i 2022. Det var en meget blandet sæson, med mange opture og nedture. Til 2022 sæsonen fik vi nye biler med nye udviklinger. Jeg døjede desværre ekstrem meget med tekniske problemer hele sæsonen igennem, hvilket begrænsede mig ofte. Det vigtigeste af alt er at jeg har lært ekstremt meget, som uden tvivl kun vil styrke mig fremover. 

Mit eventyr i England sluttede af med samlede 7 F3 podieplaceringer. 4 sejr. 2 andenpladser og 1 tredjeplads. Dette er jeg godt tilfreds med.

Et skridt tættere på drømmen om F1!
bottom of page